Scosi din case de primele temperaturi cu 20 de grade pe plus din ultimele 9 luni, bucurestenii si-au amintit rapid de ce sunt "norocosii" de serviciu ai Europei atunci cand vine vorba de pedalat in aer liber. Singura pista de biciclete de pe un mare bulevard poate fi folosita doar ilegal, restul pana la 100km promisi de Primaria Generala vor fi gata undeva in iarna, iar aleile din parcuri sunt ori denivelate, ori neintretinute, ori pline de oameni care te incurca si pe care ii incurci.
StirileProTV.ro au lansat o provocare catre primarii Capitalei: sa fie, pentru o zi, biciclisti in propriul sector. Ce spune Andrei Chiliman, primarul sectorului 1, despre benzile de bicicleta, marea problema a Parcului Herastrau si conditia biciclistului in Bucurestiul lui 2015, gasiti in interviul de mai jos, realizat pe doua roti.
"Cred ca e foarte greu pentru biciclisti sa foloseasca astazi Bucurestiul" - Andrei Chiliman
"Pistele care s-au facut sunt insuficiente si multe dintre ele prost facute. Exista o agresivitate a soferilor care considera ca soseaua e doar a lor, iar biciclistii sunt impinsi catre bordura, chiar agresiv", o spune chiar primarul sectorului 1.
Venit la intalnirea cu noi pe o bicicleta cumparata in 1979 din Berlin, Andrei Chiliman a redescoperit problemele unui Bucuresti strabatut pe doua roti.
"E o chestiune de educatie. Oamenii s-au bucurat ca si-au putut cumpara masini dupa saracia din perioada comunista", crede Chiliman care estimeaza ca in maximum 20 de ani romanii se vor intoarce catre biciclete.
Cand vine vorba de cel mai mare parc al Capitalei, primarul sectorului 1 recunoaste ca avem o mare problema. "Si fiica mea ma injura pentru asta", spune Chiliman. Vorbim despre podul de cale ferata pe care zeci de biciclisti si alergatori il blesteama in fiecare weekend. E singurul care leaga o tura de parc si presupune, e drept, o variatie in activitatea fizica. Asta pentru ca trebuie sa-ti iei bicicleta in mana si sa escaladezi podul pentru a ajunge pe cealalta parte.
"Daca era la mine Herastraul, rezolvam de mult problema asta", spune Chiliman. Primarul sectorului 1 duce discutia in zona descentralizarii pe care o numeste "neterminata". Parcul se afla in sectorul 1, dar apartine de Primaria Capitalei. Astfel, problema este pasata in curtea primarului general: Sorin Oprescu, despre care Chiliman spune ca "nu l-am vazut niciodata pe o bicicleta". Are insa o sugestie: o bretea care sa lege, pe sub pod, cele doua maluri.
Din parcul Kiseleff, care tine totusi de primara sectorului 1, plecam pe bulevardul cu acelasi nume spre Piata Victoriei. Pe drum, Andrei Chiliman ne vorbeste despre cel mai lung drum pe care l-a facut pe bicicleta si cum pe soseaua Bucuresti - Ploiesti, pe vremuri, cel mai mare noroc era sa prinzi un TIR in spatele caruia sa pedalezi.
"Recunosc ca mi-ar fi placut ca pistele de bicicleta sa fie intretinute mai bine" - Andrei Chiliman
Primarul sectorului 1 promite ca odata cu revenirea in sediul din Banu Manta va incerca sa mearga mai des pe bicicleta la serviciu. Pana atunci, ii invita pe bucuresteni sa foloseasca centrele de inchiriere din Parcul Kiseleff si din Parcul Herastrau: "E foarte important sa-i inteleaga si pe biciclisti". Ce poate face concret insa pentru ei? "Incercam sa nu ingradim mersul pe bicicleta", vine raspunsul, dar ne da si dreptate ca e "o belea" sa ajungi pana in parc. Plus o promisiune legata de transformarea Padurii Baneasa intr-o padure-parc in partenerat cu Romsilva. Pentru mai mult, discutia se duce din nou spre descentralizare si relatia cu primaria generala.