O generalizare poate nedreapta, cu accente de misoginism, spune ca barbatii cumpara o masina pentru performantele si dotarile ei, in timp ce femeile se uita cat e de frumosa sau, chiar mai simplu, doar ce culoare are. O prostie. Si barbatii se uita tot cat de frumoasa e. Cel putin unii. Cel putin eu.
Totusi, cum ar fi sa scapi de dilema asta de tot? Sa impaci si capra, si varza, utilul si placutul, barbatul si femeia, iar antagonismele facile pot continua la nesfarsit. Mazda este intre marcile care pot face asta. Performantele ii sunt cuantificabile, dotarile ii sunt listate. Mai ramane de hotarat daca e frumoasa. Sigur, frumusetea e relativa, asa cum sunt gusturile in general. Pana la momenul in care apare cineva – sau ceva – in fata careia absolut toata lumea zice: wow! Nu se face sa spui despre cineva ca e urata, dar sunt unele despre care oricine spune cat e de frumoasa. Da, inca vorbim despre masini.
Norocul cu masinile e ca anii le pot perfectiona. Istoria Mazda incepe in 1920, iar istoria Mazda3 se scrie de un deceniu. Zece ani in care Mazda3 a ajuns la a treia versiune.
Intrebarea nu e daca-ti place. Ci de ce iti place. Intrebarea nu e ce poate face. Ci ce poate face pentru tine si familia ta. Si, pentru ca am inceput vorbind despre femei si barbati, respectiv deciziile lor de a cumpara o masina, mai e si intrebarea cat costa. Daca aici se pun de acord, pentru restul intrebarilor nu exista raspunsuri negative.
In limbajul Mazda, frumusetea noului model vine din filosofia de design adoptata si denumita Kodo Design – sufletul miscarii. As putea sa-l povestesc, sa-l traduc si sa-l metaforizez in fel si chip. Dar filmul explica mult mai bine conceptul. De remarcat ca nu e realizat pe calculator - soc! - ci prin proiectarea de imagini si culori pe un model din argila
Ca e inspirat din natura, de la animale, din filosofia asiatica, nici nu mai conteaza, e mai putin important. Pur si simplu arata bine si, veti vedea, paradoxal fara a face compromisuri in privinta performantei, ba din contra.
Dar pana la detaliile despre facilitati, hai sa ne mai bucuram putin de aspectul exterior al Mazdei3, din alte unghiuri. Ce ziceti?
Ma gandesc ca nu vom aveam o dezbatere prea lunga pe tema designului. Pur si simplu arata bine. Asa ca hai sa trecem linistit la ce poate Mazda3.
Hei, ca tot vorbeam de femei versus barbati, adica familii, cine cauta o masina pentru familie si nu se uita la consum? Eh, acela sa treaca la urmatorul capitol. Pentru restul exista SKYACTIV la Mazda3.
In comunicatul de presa, SKYACTIV inseamna "o combinatie fara compromis intre placerea de a conduce si tinuta de drum exemplara, pe de o parte, si consumul de combustibil si emisiile de CO2 scazute, pe de alta parte".
In cifre, vine asa. Consum de combustibil in regim combinat:
Emisii de CO2:
Intr-un video de prezentare arata asa:
Ideea e ca Mazda a dezvoltat practic noi motoare, caroserii, transmisii, totul cu gandul la eficienta. Pare imposibil pentru un model care si arata frumos, dar iata ca se poate. Iar SKYACTIV e disponibil si pentru Mazda3. Fie ca vorbim despre motor pe benzina sau diesel, transmisie automata sau manuala. Caroseria este mai rigida si mai usoara.
Mergand mai departe, ajungem la tehnologii cu denumiri SF, dar foloasea imediate si clare. i-ELOOP capteaza si stocheaza mai eficient energia, pe care o transmite apoi sistemului electric al masinii. i-stop opreste motorul cand stationezi in trafic.
Oricat de mult iti place exteriorul unei masini, trebuie sa recunosti ca petreci cu ea cel mai mult timp in interior. Iar acum Mazda a reusit sa te faca sa te simti bine si aici. Depinde ce vrei si cat poti, dar se poate.
Scaunele sunt ceva mai sportive, spatiul este generos, ornamentele sunt cromate satinat, iar totul se simte bine la atingere. Daca nu rezisti fara piele, exista si optiunea asta.
In fine, pentru ca nu mai putem face absolut nimic fara sa fim conectati, acum avem si posibilitatea asta in masina. Mazda3 este primul model care ofera MZD Connect. Pe un ecran de 7 inci controlezi totul, de la muzica la navigatie. Sau cu butonul de comanda. Iti conectezi telefonul, neaparat inteligent, la el si apoi ai acces la radiouri online, Facebook, Twitter.
Partea cea mai spectaculoasa e insa optiunea Head-Up Display. Pe romaneste, un ecran virtual transparent care este proiectat fix in fata ta, astfel incat sa vezi toate informatiile necesare fara sa muti privirea de la drum.
Cam asa arata elementele esentiale din interiorul Mazda3. Cel mai bine sa le testati pe viu, daca fotografiile vi se par pur si simplu prea bune.
Chiar daca esti intre cei care nu-si iau o masina neaparat pentru siguranta pe care o ofera, n-ai cum sa nu te uiti si la asta, macar la final. Mazda3 include fel si fel de tehnologii care pot suna complicat cand le citesti denumirea, tot felul de initiale care, de fapt, realizeaza lucruri simple pentru tine, singuranta ta si a celorlalti.
Sistemul de monitorizare in spate a masinilor te avertizeaza pe oglinda daca faci o depasire fix cand te depaseste cineva. Cu alte cuvinte, daca nu te-ai asigurat ca lumea la depasiri, se asigura sistemul RVM pentru tine.
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare detecteaza marcajul soselelor si te avertizeaza daca l-ai depasit neintentionat. Sigur, trebuie sa existe marcaj, dar asta e alt subiect.
Asistentul de franare monitorizeaza spatiul fata de masina din fata. Distanta e afisata pe HUD, unde ti se spune si timpul ramas pentru a ajunge masina din fata. Cand te-ai apropiat prea mult, sistemul DRSS te avertizeaza.
Si mai ai un asistent de franare, de data asta pentru oras, si nu e sotia care-ti spune sa mergi mai incet. Daca sistemul detecteaza un risc de coliziune, presurizeaza sistemul de franare astfel incat la apasarea pedalei sa reactioneze mai rapid. Daca nu apesi deloc pedala, atunci sistemul oprese masina in regim de urgenta. Functioneaza la viteze intre 4 km/h si 30 km/h.
Am cam spus ce-am avut de spus. Daca ai ajuns pana aici, nu mai ai mult nici pana la o Mazda3. Alegi modelul, sport sau sedan. Alegi nivelul de echipare, dintre cele cinci variante. Alegi motorizarea si transmisia. Dupa care afli pretul. Incepe de la...
15.290 de euro
Configuratorul cu toate preturile si dotarile il gasesti aici.
Mai ramane sa stabilesti doar culoarea. Sau, dupa caz, sa o stabileasca sotia. Cum spuneam, depinde ce conteaza pentru fiecare la alegerea unei masini noi. Mazda3 are destule pentru fiecare. Ah, si v-am spus cat de bine arata?
P.S.: Ca sa va convinga cat de mult revolutioneaza Mazda3, compania l-a cooptat si pe un revolutionar al sportului. Descoperiti-l pe Dick Fosbury o data cu noua Mazda3. Si apoi decideti daca e un "Game Changer".